Jeg er ret glad for spil,
navnlig 3D-skydespil i første person
(platformspil keder mig og adventurespil overstiger mestendels min tålmodighed,
med undtagelse af Magnus og Myggen som jeg lige kan klare).
3D-skydespil har en lang og glorværdig historie helt tilbage fra DOS-æraen.
Jeg vil skrive lidt personligt om de spil jeg har prøvet.
Jeg har Windows XP til spil og en bærbar med Windows 8.1 til internettet.
Bemærk: DOS-spil med fuld skærm kan ikke køre på Vista/Windows7+8.
Der er et par måder at klare problemet på:
* Spillet kan køre under
en DOS-emulator, for eks. DosBox, der er gratis, nu i version 0.74, den kan hentes her:
http://dosbox.sourceforge.net
Dosbox kan få uvillige gamle spil og programmer til at køre
godt og hurtigt uden 'beskyttelsesfejl'. Også til Vista, -7+8,
Linux, MAC etc.
*
Hvis spillet fås i en SDL-udgave eller lignende, kan det køre på
andre styresystemer end Windows9x.
Anvisning på hvordan du kan
køre et spil/program med DosBox. Jeg bruger 'Krankenstein' som eksempel: |
WOLFENSTEIN 3D (Apogee), 15 aug
1992
var et af de første. Her findes de fleste af de ting der stadig bruges i skydespillene: 3D-omgivelser, våben, monstre, power-ups, hemmelige døre, nøgler, flere
sværhedsgrader, hemmelige baner osv ( og en rest fra platformspillene: pointopsamling).
Spillet kan se lidt primitivt ud, men det fungerer fint og kan godt være vanedannende
(se bare på mig).
Selvom hver bane kun er i et plan og består af 3 meters klodser, er det let at miste orienteringen og gå vild.
Du kan hente en udgave af sharewareversionen 1.4 HERFRA:
Der er 10 baner med hård kamp
mod væmmelige nazister. Bliver du færdig, kan du hente masser af mods til spillet
på linket nedenfor
med nye baner, grafik og lyd, lige til at kopiere over i spillet eller
installere. De
der savner Duke Nukem's babes, kan hente trøst i 'DUKE DOES DEUTCHLAND' eller 'HOTEL ROMANSTEIN'.
Spillet kører fint på alle windows, undtagen Vista og senere, hvor du skal bruge en
DOS-emulator, fex. Dosbox.
Jeg har heller ikke
holdt mig tilbage, her kan du hente mine foreløbig 5 Wolfenstein-mods.
Der er en normal og en SDL-udgave
(Alle filer er med).
SDL-udgaven er i zip-format og ikke til MAC.
NB: Bosserne virker lidt anderledes i sdl. Spil fra Wolf4SDL.exe.
Bösenstein.exe (9 baner)
BoesensteinSDL.zip
Bøssede Nazister.
Vandt Wolfenstein3D Dome månedens pris.
Krankenstein.exe (10 baner)
KrankensteinSDL.zip
Uartige Sygeplejersker. 2. opdatering.
Krankenstein2.exe (10 baner)
Krankenstein2SDL.zip
Flere uartige
Sygeplejersker.
Jeg faldt over en meget tidlig
Wolfenstein3D-version fra dengang spillet var under udvikling.
Bane 7-9 kunne ikke spilles, men jeg fixede det med savegames. Det fås på
http://wolf3d.darkbb.com/t1926-wolf-3d-shareware-alpha-version
Banerne kan ses med fex. mit 'VSMAPED'
program.
Gemte spil her
Glædelig Jul!
Endelig er Krankenstein Hospital med 39 sømløse baner færdigt!
Du kan downloade den 'normale' version
KrankensteinH.zip
elleller
SDL-versionen
KrankensteinH-SDL.zip
som er den bedste.
Krankenstein Klinik
En efterfølger til Krankenstein Hospital med 22 baner, gulv- og loftstrukturer,
og parallaxehimmel.
Felix's bror Udo og hans hustru Borrelia skaber kaos i den medicinske verden.
Der er brug for Agent 1 endnu en gang til at ordne rodet mens han kæmper med
sine indre dæmoner.
03. August 24, 22.45:
KRANKENSTEIN_KLINIK.zip
Så til DOOM ...
HOVSA! ... det kørte så fint i windows ME (9x) og nu er det dræbende :-) langsomt
i windows XP!
Det er fordi XP mangler en rigtig DOS så spillet må emuleres.
Heldigvis er hjælpen nær. Brug en DOS-emulator, f.eks. DOSBOX (den er
gratis).
Nu går det rigtig hurtigt,
MEGET bedre end før.
DOOM (ID Software), 10 dec 1993
var noget af en milepæl. Spillet
vakte en del opsigt og bekymring over om det kunne virke
vanedannende og forrående på unge mennesker (de skulle bare have set hvad der laves
af spil i vore dage).
Nu er omgivelserne mere realistiske, med struktureret gulv og loft i flere
højder (men stadig vandret, der er ingen ramper), og banerne er stadig i et
plan. Der er flere våben og monstre, men jeg synes egentlig at banerne ser
grimme ud, måske er det med vilje?
DOOM 2 fortsætter linien, heldigvis kan man lave ekstra baner - der er
lavet mange.
Brug Dosbox til DOOM 1 og 2.
HERETIC (Raven Software), 23 dec 1994
bruger en modificeret Doom-engine, men banerne er MEGET kønnere og det er
sjovere at spille. Nu kan man samle på et utal af power-ups, men stadig gælder
reglen: skyd på alt der rører sig og hold dig i live.
Brug Dosbox.
HEXEN (Raven), 30 okt 1995
introducerede den ide at spillet skulle være én stor sammenhængende bane som man
så kunne udforske mere og mere af, og løse de indbyggede gåder for at komme
videre. Jeg kan godt lide ideen, men jeg synes, der er mest
ved den første bane.
Brug Dosbox.
DUKE NUKEM 3D (3DRealms), 29 jan 1996
har en kraftigt forbedret doom-engine og er
simpelthen det sjoveste og mest politisk ukorrekte spil jeg har prøvet! Trods doom-mekanikken er banerne ret
realistisk storbyagtige, med humoristiske detaljer og en vis 60'er-stemning. Som
noget nyt behøver man ikke at dræbe ukritisk, der er dansepiger og 'babes' som det
er synd at plaffe ned. Nogle af dem viser barm for en dollar. Så hellere knuse ruder, sprænge hul i mure og formindske
fjender og splatte dem ud med foden.
Nu kan der være rum i flere planer (5 dæk i 'Derelict', episode 4) eller samme sted
('Tier Drops', episode 3).
En lille detalje: SPEJLE, det har jeg ikke set i andre spil bortset fra Shadow
Warrior, ikke før i DOOM3.
Der findes en del ekstra baner til spillet.
Dette spil kan jeg ikke få til at køre på Vista (eller Windows 7+8 ?).
Men det KAN lade sig gøre, fortsættelse følger.
Nu vi er
ved det historiske, vil jeg gøre opmærksom på LAMEDUKE. Det blev frigivet af 3DRealms og er hvad de arbejdede med 1½ år før Duke Nukem 3D blev udsendt. Meget er sket siden, mange fjender blev udskiftet, nogle få blev. Er det så et lamt spil? Ja det er det! Du er udødelig, og mange steder virker spillet ikke eller det crasher. MEN: Introet er værd at se på, og nogle baner er flotte og spændende, et par af dem blev senere brugt i Duke, fex. i 'Red Light District' og 'Derelict'. Selv om det virker som en øvelse i banedesign, kan du komme langt med W (skift bane med Pgup/down og pile), F5 (jetpack), U (åbner låste døre og flipper switches) og A+space/Z+space (hvis du skal 'select dir' i en elevator). Brug Dosbox. Spillet fås på http://www.3drealms.com/downloads |
QUAKE (ID), 22 juni 1996
kom til verden med en helt ny engine der kunne
vise banerne i rigtig 3D. Bortset fra at man kunne svømme i vand og lava, er
forskellene fra Doom ikke så store, banerne er i IDs kendte grimme og (endnu mere)
satan-fixerede design. Væk er vinduer og andre skrøbelige genstande, og alle
harmløse væsner. Spillet virker som om skaberne har været i tidnød. Der findes en
del ekstra baner af mere eller mindre dystert tilsnit.
Spillet kører kun med Dosbox.
SHADOW WARRIOR
(3DRealms), 13 maj 1997
bruger en udvidet udgave af Duke Nukems Build engine, og det er et pragtfuldt
spil hvis man holder af (karikeret) japansk/kinesisk kultur.
Man mærker dårligt at det ikke er ægte 3D, jeg tror at det meste af QUAKE
kunne laves med denne engine (og mere til).
Det kunne godt se ud til at spillet bruger visse ideer fra LAMEDUKE, der ikke
blev brugt i DUKE.
Brug Dosbox.
HEXEN II (Raven) ,31 aug 1997
bruger en stærkt forbedret Quake-engine med drejelige døre,
flyttelige ting, ruder og andre ting man kan smadre (der er rigtig mange af dem,
hurra!). Der er harmløse væsner (får), og banerne er virkelig smukke og
af og til sjove, spillet minder om Hexen med gåder der skal løses. Det er en slags fortsættelse af Heretic.
HALF-LIFE (Valve), 19 nov 1998
er blevet meget populært, ikke mindst på grund af mod'en
Counter-Strike, hvor man spiller mod hinanden på nettet. Spillet bruger en
stærkt forbedret Quake-engine og som det første, individuelle paletter for alle
strukturerne. Det gør farverne klarere og giver et mere naturligt look til
scenerierne, der er godt gennemarbejdede og aldrig kedelige. Der er en del
monstre (og det er DIN skyld at de er der), men også harmløse og endda
hjælpsomme væsner (forskere og sikkerhedsfolk). Men ak, ingen kvindelige figurer
bortset fra hologrammet i Hazard Course og de morderiske ninja-piger.
Her findes der også ekstra baner til.
Lavet med worldcraft 1.5 til
Quake1:
En bsp, en moderat
korrekt skalamodel af Cheopspyramiden.
Der er ingen monsters. Hvis du vil se dem, så: Start Quake1, vælg
'EASY SKILL', og skriv "MAP CHEOPS" på konsollen. Så
er de der.
CHEOPS.BSP--304 kB - opdateret 19 okt 98.